A magyarok mindössze az uniós átlag hatvan százalékát képesek elköltani.


Magyarországon 2025-ben az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 6 százalékkal, 12 ezer 323 euróra nőtt, ami az európai átlag 60 százaléka; ezzel az ország a 42 vizsgált állam közül továbbra is a 30. helyen áll - derül ki a Gfk Vásárlóerő 2025. című tanulmányából.

A Hvg.hu által ismertetett kutatás alapján Budapest vezeti a megyei rangsort, 15 ezer 739 eurós értékével, ami majdnem 28 százalékkal haladja meg az országos átlagot. A főváros mögött kizárólag a főváros körüli, illetve nyugati megyék sorakoznak: Pest, Komárom-Esztergom és Fejér követik Budapestet a rangsorban. A hazai átlaghoz legközelebb Veszprém áll, amelynek értéke 12 ezer 390 euró. A lista végén Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét találjuk, ahol az érték 9 ezer 614 euróra tehető, ami 22 százalékkal elmarad az országos átlagtól.

Az idei top 10 megye rangsorában izgalmas átrendeződések történtek a második és a nyolcadik helyezett között. Pest vármegye a negyedik pozícióból a második helyre emelkedett, míg Komárom-Esztergom és Fejér vármegyék egy-egy helyet hátrébb léptek. Emellett Tolna és Győr-Moson-Sopron vármegyék helyet cseréltek egymással, így új dinamikák alakultak ki a megyei versenyben.

Az 5000 főnél nagyobb települések közül - Budapest nélkül - ismét Üröm a "leggazdagabb", ahol a vásárlóerő 72 százalékkal haladja meg az országos átlagot, a top10-ben nyolc Pest megyei agglomerációs település szerepel, így például (sorrendben) Budaörs, Solymár, Nagykovácsi vagy Diósd, egyedül Paks és Győrújbarát fért fel a listára más megyékből. A toplistán található települések legalább 30,9 százalékkal haladják meg az országos átlagos vásárlóerőt.

"Az idei év során Magyarországon tovább nőtt a vásárlóerő, ami a várakozások szerint a 6 százalékos emelkedést is túlszárnyalja majd az éves infláció szempontjából. Ugyanakkor a fogyasztás terén még nem tapasztalható ez a tendencia, hiszen a lakosság óvatos hozzáállása miatt sokan inkább kivárnak, és a meg nem költött forintjaikat megtakarításként kezelik" - mondta Kui János, az NIQ magyarországi geomarketing szakértője.

Európában az átlagos vásárlóerő nominálisan 4 százalékkal, 20 291 euróra nőtt, ami összesen 13 900 milliárd eurót tesz ki. A rangsor élén továbbra is Liechtenstein áll, ahol a vásárlóerő 71 130 euró, ami az európai átlag 3,5-szöröse. Ezt követi Svájc 53 011 euróval, majd Luxemburg 38 929 euróval. Az idei év meglepetésgyőztese Írország, amely öt helyet előrelépve a 7. helyen végzett 30 205 euróval, míg az Egyesült Királyság a 6. pozíciót szerezte meg. A rangsor alján Ukrajna található 2 946 euróval, Spanyolország pedig 20 134 euróval éppen az átlag alatt marad. Érdemes megjegyezni, hogy a top 10 ország mindegyike legalább 43 százalékkal túlszárnyalja az európai átlagot.

Hollandia viszont idén kiszorult a top 10-ből, és a tizenkettedik helyen áll 28 ezer 535 eurós egy főre eső vásárlóerővel. Összességében az elemzett 42 országból 16 az európai átlag felett van, viszont 26 ország egy főre jutó vásárlóereje az átlag alatt van.

Related posts