A Komáromi Kosár egy évvel ezelőtt indult el, és azóta jelentős változásokon ment keresztül. A vezetőváltás mellett folyamatos bővülés tapasztalható mind a termelői, mind a kínálati oldalon. Az új irányvonalak és a friss ötletek révén a helyi termelők és
A MAGYAR7-ben elsőként számoltunk be arról, hogy 2023 telén maroknyi lelkes önkéntes munkája nyomán létrejött a Komáromi Kosár. A vásárlói közösség célja, hogy lerövidítse az utat a vásárló és a termelő között, valamint, hogy magyar termelőktől, felelős gazdálkodásból származó, egészséges, helyben termelt élelmiszerekkel lássa el a vásárlókat.
A Komáromi Kosár irányítása október hónapjától Tóth-Musicz Mercédesz kezébe került, aki az alapító Gucsi-Végh Tímeától vette át a stafétabotot. Mercédeszsel a 2024-es év várható eredményeiről és a jövőbeli tervekről folytattunk beszélgetést.
Hogyan találtál rá a Komáromi Kosár varázslatos világára?
Korábban lelkesedéssel támogattam a projektet, de sajnos nem tudtam mindig rendszeresen részt venni, mivel a főállásom nem tette lehetővé. Augusztusban indult az átadás-átvétel folyamata, de ahhoz, hogy minden simán menjen, szükség volt egy-másfél hónapra. Szerencsére a lelkes önkéntes csapatunk továbbra is kitartott, és a termelők is rendkívül segítőkészen álltak a dologhoz. A magam részéről arra törekszem, hogy olyan kommunikációt folytassak, amelyben mindenki érezheti, hogy a véleménye számít. Emellett szeretném megújítani a vásárlói kommunikációnkat is; a honlapunk és a közösségi média jelenlétünk is ráfér egy kis frissítés.
A személyi változáson túl milyen egyéb változások történtek a Komáromi Kosár berkeiben?
A húsfélék közül nagyon sikeres a tanyasi csirke, melyet folyamatosan tudunk biztosítani. Jelenleg egy sátorban, átadási pontként működünk. Terveink között szerepel, hogy időszakos piacként működjünk, ahol lehet nézelődni, válogatni. Lehet, hogy ezt a célt jobban szolgálná egy központibb fekvésű hely. Tehát most több változás is küszöbön áll, melyeket végig kell vinni.
A háztáji környezetben sokszor felmerül a vásárlók részéről az a vélemény, hogy az árak itt kicsit a bolti árak fölött mozognak. Ti is tapasztaltatok már ilyet?
Persze, kaptunk már ilyen visszajelzést. Az alapesetben sem mindig igaz, vannak termékeink, amelyek árban közel hasonló szinten mozognak. Azt valószínűleg mindenki tudja, hogy milyen segéd- és adalékanyagokkal dolgozik egy sorozatgyártást folytató élelmiszeripari cég. A háztáji körülmények között, kisebb mennyiségben, nagy szeretettel készült termékekből ezek az anyagok hiányoznak, a rövidebb tárolás és a rövidebb ellátási lánc miatt tartósítószerekre sincs szükség, vagy nem annyira, mint egy olyan élelmiszer esetében, amely átutazza fél Európát, vagy hónapokig áll a raktárakban. Szerencsére egyre többen látják be, hogy a két eljárás közötti eltérés pénzben is kifejezhető.
Hogyan változott a vásárlók létszáma?
Az átadások során saját élményként is megélem, hogy sokan már ismerősökké váltak számomra – van, akit egyből felismerek az arca alapján. Ugyanakkor folyamatosan érkeznek új arcok is, ami mindig izgalmas. Lassan-lassan egyre közelebb kerülünk egymáshoz, mind a vásárlók, mind a termelők oldaláról. A termelői közösség különösen szoros kötelékeket alakít ki, szinte olyan, mint egy második család, ahol mindenki számíthat a másikra.
Melyek a legnépszerűbb termékeitek?
A pékáru és a sajtok valóban kiemelkedő helyet foglalnak el kínálatunkban. A csirkehúsunk pedig már jól bejáratott, hűséges vásárlói táborral bír. Emellett különlegességeink között megtalálhatóak az ínycsiklandó homoktövis-termékek, melyek nemcsak ízletesek, de egészségesek is. Valószínű, hogy az emberek kezdetben visszafogottan közelítenek hozzájuk, hiszen a homoktövis nem annyira elterjedt a köztudatban. A füstölt áruk bevezetése pedig nemrég kezdődött, és már most is ígéretesen alakul a helyzet.
Hogyan befolyásolja az általános gazdasági környezet és az infláció a bevételeiteket? Mennyire érződik a hatása a mindennapi pénzügyi helyzetetekben?
Eddig nem észleltünk számottevő visszaesést. A Komáromi Kosár célközönsége nem csupán egy szűk, tehetős rétegre korlátozódik, hanem a közösség széles spektrumát öleli fel. Az átadási napokon, ha rápillantunk a parkolóra, jól látható, hogy különböző háttérrel rendelkező vásárlók érkeznek hozzánk. Ez számunkra azt igazolja, hogy a minőségi, helyi termékek iránt mindenki nyitott és érdeklődő.
Hogy látod, mennyire nyitottak a vásárlóitok az általatok megfogalmazott alapértékekre, a fenntarthatóságra és az etikus gazdálkodásra?
Cserébe viszont lehetőségük nyílik arra, hogy megtapasztalják az etikus gazdálkodás eredményeit és a minőségi termékek előnyeit. Agrármérnökként tisztában vagyok az élelmiszeripari határértékek folyamatos változásával, valamint azzal, hogy milyen anyagokkal és milyen mértékben kezelhetők a haszonállatok. A számok és adatok helyett azonban inkább egy személyes élményt osztanék meg. A férjemnek speciális étrendet kell követnie, és míg a boltban kapható tejtermékek mindig kellemetlen reakciókat váltottak ki nála, addig a Kosárból származó tejtermékek nem okoztak problémát. Ez számomra nemcsak a minőség, hanem a megbízhatóság fontosságát is hangsúlyozza.
Említetted, hogy a kommunikációt is át szeretnéd alakítani. Hogyan?
Karácsony után, januárban össze szeretném hívni a termelőket, hogy közösen átbeszéljük az új arculati elemeket és a jövőbeli együttműködés részleteit. Nagyon fontos, hogy mindannyian aktívan részt vegyünk a döntéshozatalban, hiszen csak így tudunk egy erősebb, egységes irányvonalat képviselni. Az elkövetkező hónapok során szeretném közösen alakítani a jövőnket: hogyan haladjunk tovább, mik legyenek a prioritásaink, és miként tudunk még inkább reagálni a közösség igényeire. Különösen érdekel, hogy miként formálhatjuk a projekt jövőjét, mivel felmerült egy esetleges helyszínváltás lehetősége is, ami új kihívásokkal és izgalmas lehetőségekkel járhat.