A Cruise robottaxi programja, amely 10 milliárd dolláros befektetéssel indult, most véget ér, mivel a General Motors úgy döntött, hogy visszavonul a projekttől - számol be az ITBUSINESS.
Marc Whitten, a Cruise új vezérigazgatója, aki idén júniusban lépett a pozícióba, kedden délután egy üzenetet osztott meg a vállalat belső kommunikációs csatornáján. Az üzenethez egy sajtóközlemény linkjét is fűzte, amely a "A GM az autonóm vezetési fejlesztéseket személygépjárművekre irányítja át" címet viseli.
A General Motors, amely 2016-ban felvásárolta a Cruise önvezető autók fejlesztésére specializálódott startupot, bejelentette, hogy megszünteti a cég további finanszírozását. Ezzel egy hosszú évek óta tartó projekt zárul le, amelyen a Cruise mérnökei keményen dolgoztak.
Percekkel később egy minden munkatársat érintő értekezleten újabb információk kerültek felszínre. Kiderült, hogy a Cruise beolvad az anyavállalatába, a GM-be, és a jövőben az autógyártó saját fejlesztéseihez, mint például a vezetőtámogató rendszerek és a teljesen autonóm járművek kidolgozása, fog hozzájárulni. Az alkalmazottak azonban még mindig bizonytalanok abban, hogy megmarad-e a munkájuk, vagy más irányba kell elmozdulniuk.
Az értekezletet Marc Whitten, Mo Elshenawy műszaki igazgató és Craig Glidden adminisztratív igazgató irányította. A tájékoztatás során a vezetők hangsúlyozták, hogy a dolgozók "büszkék lehetnek magukra", és kiemelték, hogy "a technológia jövője biztosítva van". Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy átszervezés várható, amely hónapokig eltarthat, és a Cruise GM csapatába való átállása fokozatosan fog zajlani. Egy bennfentes információ szerint a munkatársak a GM terveiről éppúgy értesültek, mint a média képviselői.
Az ügyvezetők azonban semmilyen konkrétumot nem közöltek a várható leépítésekről. Több alkalmazott szerint mégis valószínű, hogy lesznek elbocsátások, különösen az olyan nem mérnöki pozíciók körében, amelyek a robottaxi-üzemeltetéshez kapcsolódnak, például a kormányzati kapcsolatok, kommunikációs csapatok, földi műveletek, valamint a távoli segítségnyújtást biztosító csapatok kapcsán. Egy forrás szerint a vállalat 2025-re tervezte egy vezető nélküli szolgáltatás bevezetését Houstonban, ezért senki sem számított erre a lépésre.
A Cruise évek óta nyomás alatt állt, hogy kereskedelmi forgalomba hozza robottaxijait, és bevételt generáljon. 2021-ben a GM még azt vetítette előre, hogy az évtized végére a Cruise több tízezer egyedi gyártású Origin robottaxival akár 50 milliárd dolláros éves bevételt is elérhet. Az ambiciózus határidőt a vállalat végül kénytelen volt kitolni, mint sok más autonóm járműtechnológiát fejlesztő startup.
2023. augusztusában a Cruise megkapta az utolsó szükséges engedélyt a kereskedelmi üzemeltetéshez San Franciscóban. Két hónappal később azonban egy súlyos baleset miatt, amelyben egy gyalogost egy robottaxi ütött el és húzott maga után, Kalifornia megvonta a vállalat engedélyét. Ez a teljes amerikai flottát földre kényszerítette, a Cruise társalapítója és vezérigazgatója, Kyle Vogt lemondott, és elbocsátások kezdődtek.
2024 júniusában a General Motors 850 millió dolláros támogatással segítette a Cruise-ot abban, hogy újraindítsa tesztelési tevékenységeit Phoenix, Dallas és Houston városaiban. Ezen felül a GM és az Uber partnerségi megállapodást is kötött, amely lehetővé teszi, hogy 2025-től a robottaxik az Uber platformján is elérhetők legyenek.