Lázár János radikálisan megváltoztatná a személyszállítás rendszerét: érkezik a közlekedési alkotmány!
Fotó: MTI / Illyés Tibor - Lázár János építési és közlekedési miniszter előterjesztőként felszólal a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosításának általános vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2024. december 17-én.
Az Országgyűlésben megtörtént az általános vita a személyszállítási szolgáltatásokat érintő törvénymódosítás kapcsán. A javaslat hangsúlyozza, hogy az állam által nyújtott személyszállítási lehetőségek kiemelkedő jelentőséggel bírnak a közszolgáltatások körében.
Augusztusban Lázár János bejelentette, hogy egy ötpontos akcióterv keretében a parlament elé terjesztik az újonnan kidolgozott személyszállítási törvényt. Ennek célja, hogy a közlekedéshez való jogot állampolgári joggá nyilvánítsák, és részletesen szabályozzák, hogy milyen minimális jogok illetik meg a polgárokat ezen a területen.
A járásközpont és a megyeszékhely, valamint a megyeszékhely és a főváros közötti napi kétszeri közvetlen közlekedési lehetőség biztosítása is a terv része lenne.
A miniszter a parlamenti vitában hangsúlyozta, hogy a cél egy olyan jogszabály megalkotása, amely "közlekedési alkotmányként" működik, és ezzel biztosítja minden állampolgár számára a mobilitáshoz való jogot.
Lázár János kiemelte, hogy a magas foglalkoztatottság miatt érdemben változtak meg az emberek utazási szokásai, az emberek többsége napközben kénytelen elhagyni lakóhelyét oktatási vagy más szolgáltatások igénybevétele érdekében, illetve munkahelyére tartva.
A kutatások szerint az irányonkénti napi 30 perces ingázás az a kritikus időkeret, amely elegendő ahhoz, hogy sokan fontolóra vegyék a költözést.
A miniszter közölte, a szabályozásnak arra is reagálnia kell, hogy teljesen mások a fővárosi agglomeráció és a vidék játékszabályai.
A törvényjavaslat csak 955 települést érint a 3155-ből, mivel bizonyos helyeken nem tudják biztosítani azt a követelményt, hogy a járási központot napi három járatpárral el lehessen érni.
Kétezer településen nem kell beavatkoznunk, mert ennél jóval többet biztosítanak, napi két járatpárt garantálnak a vármegye központjába, illetve onnan a fővárosba.
A miniszter szólt arról is: Budapest mellett a jövőben Debrecen lesz kiemelt terület, mindkét esetben 75 kilométeres körzetben napi két bejárási lehetőséget biztosítva.
Lázár János a kormányzati célkitűzések között kiemelte a KRESZ reformját, a hazai úthálózat és vasúti rendszer jelentős fejlesztését, valamint a járműpark modernizálását. Ennek keretében másfél éven belül ezer új, zömében magyar gyártású autóbusz beszerzését tervezik, illetve IC-kocsik vásárlására is sor kerül. Továbbá, a mozdonyflotta és a HÉV-járműállomány megerősítése is a tervek között szerepel.
Kiemelkedő célkitűzés, hogy létrejöjjön egy olyan vállalati csoport, amely képes reagálni a társadalmi igényekre. Ennek érdekében a MÁV és a Volán összeolvad, és négy különálló céggé alakulnak. Jövőre pedig új megközelítést alkalmaznak a nyári és éves közszolgáltatások szervezésében, a cél pedig az utasok komfortérzetének fokozott figyelembe vétele.