Magyar búvár: "A Vörös-tenger mélyén bekövetkezett legrosszabb búvárbaleset, amely a történelem során valaha is feljegyzésre került."
A monumentális turistahajó felborulása valószínűleg az időjárási körülmények és a viharos hullámok következménye lehetett Egyiptom partjainál. A fedélzetén 44 utas tartózkodott, és jelenleg 16 személy nyomait még mindig próbálják felkutatni.
Második napja keresik a Vörös-tengeren hétfőn elsüllyedt búvárhajó eltűnt utasait. A Sea Story fedélzetén tartózkodó 44 emberből eddig 28-at sikerült kimenteni.
Az Euronews interjút készített Halász Károly 'Carlo'-val, a Divex búváriskola és bolt vezetőjével, aki gyakran szervez búvárcsoportokat a környékre. Carlo elmondta, hogy hétfő hajnalban egy, általuk gyakran kibérelt kempingben, Marsa Nakariban partra tették azokat a túlélőket, akik átvészelték a tragédiát.
"Az időjárás rendkívül kedvezőtlen volt, és Hurghadából a hajók egyáltalán nem tudtak kifutni. A Sea Story éppen dél felé tartott, amikor hétfőn hajnali kettőkor a tomboló szélvihar következtében teljesen oldalára dőlt. Szerencséjük volt azoknak, akik a borulás után a felborult kabinok tetejére kerültek, mert ők tudtak menekülni. Leugráltak a hajóról egy felfújható mentőcsónakba, és napkeltéig sodródtak a vízen. Hajnali öt órakor, a napfelkeltével együtt az összes zodiák (a motoros gumicsónakok, amiket az egyiptomi búvárok így neveznek - a szerk.) a vízre szállt, hogy segítsenek nekik. Több körben vitték őket először egy másik szafarihajóra, majd a Shagra Nakari kempingbe, ahová mi is szoktunk csoportokat vinni - ez a hely 80 kilométerre található a Marsa Alam-i Port Ghalibtól, ahonnan a hajó is elindult. Két embert kórházba kellett szállítani törések miatt, míg a többiek még tegnap este is ott tartózkodtak a kempingben" - mesélte Halász Károly az Euronewsnak.
A BBC úgy tudja, hogy az eltűntek között két brit van, és Finnország is jelezte, hogy egy állampolgárát nem találják, míg a hatóságok szerint négy egyiptomi is eltűnt. Magyar állampolgár nem volt a hajón.
"Az egyiptomi haditengerészet és a katonai egységek minden erejükkel azon vannak, hogy felfedezzék a túlélőket" - nyilatkozta Halász Károly. "A körülmények rendkívül kedvezőtlenek voltak, a szél sebessége 38-40 csomóra rúgott. Ez egy szörnyű tragédia, az egész hajó megdőlt. Számos megválaszolatlan kérdés merül fel, nem tudni, hogy a legénység tisztában volt-e a viharjelzésekkel, vagy esetleg robotpiótával indultak útnak. Jelenleg a hajó teljesen felborult állapotban, fejjel lefelé sodródik Szudán irányába. A haditengerészet továbbra is folytatja a keresést, törekednek arra, hogy a hajóra feljussanak, hátha találhatnak még túlélőket, de a helyzet bizonytalan. Az alulról való bejutás a hajóba rendkívül nehéz."
Carlo véleménye szerint ez a valaha volt legrosszabb búvárbaleset: "1989 óta járom Egyiptom csodás tájait, de ilyet még sosem tapasztaltam. Volt már példa arra, hogy egy hajó nekiütközött a korallzátonyoknak, majd fokozatosan elsüllyedt, de az emberek mind megmenekültek, sőt, még a csomagjaikat is ki tudták hozni. De ilyen súlyos balesetet még sosem hallottam, hogy egy hajó oldalra dőljön. A szafarihajók más kategóriát képviselnek, mint a napi búvárhajók, de még így is van olyan időjárási helyzet, amikor még ők sem mernek vízre szállni. Ha hajózási tilalom van érvényben, akkor kötelesek kikötni, vagy a korallzátony védett oldalán megállni. Jelenleg még nem tudjuk, ki és miért viseli a felelősséget."
A Vörös-tengeri Kormányzósághoz hétfő hajnal előtt nem sokkal érkezett bejelentés egy vészjelzésről, amelyet a Marsa Alam közeléből ötnapos útra elindult hajó küldött. Marsa Alam, amely a híres turistaparadicsomtól, Hurghadától körülbelül 300 kilométerre délre helyezkedik el, közkedvelt helyszín a búvárszafarik szerelmesei számára.
A Sea Story is úgynevezett szafarihajóként funkcionált - ezek a napi búvárhajóktól eltérően nem térnek vissza a kikötőkbe délután, hanem több napon át szállítják utasaikat, és éjszaka a tengeren horgonyoznak, annak érdekében, hogy a búvárok a partoktól távolabb eső, érintetlenebb és legszebb korallzátonyokhoz juthassanak el ilyen módon.
Bár ezeket a hajókat masszívabb konstrukcióval tervezték, mint a napi búvárkodásra szánt járműveket, a Sea Story valószínűleg egy nagy hullám következtében süllyedt el. A hajó vasárnap indult útnak a Marsa Alam közelében található kikötőből, hogy egy ötnapos búvárkalandra vigye az utasait. A hatóságok tájékoztatása szerint a hajó hétfőn kora reggel vészjelzést küldött, majd néhány percen belül elsüllyedt. A túlélőket a Marsa Alamtól délre fekvő Wadi el-Gemal térségében sikerült megtalálni.
Az egyiptomi meteorológiai hatóság szombaton figyelmeztetést adott ki a Vörös-tenger viharos viszonyaira, ahol erős turbulenciával és jelentős hullámokkal találkozhatnak a hajósok. Vasárnapra és hétfőre a tengeri tevékenységek kerülését javasolják. A szél sebessége 60-70 km/óra között ingadozott, míg a hullámok magassága három-négy méter körül alakult.
A Sea Story honlapja szerint a hajó 2022-ben épült és 44 méter hosszú. Négy fedélzete és 18 kabinja van, amelyekben akár 36 utas is elfér.
A Vörös-tengeri kormányzóság bejelentette, hogy a hajó egyiptomi állampolgár birtokába került, és 2024 márciusában egyéves érvényességi tanúsítványt kapott, miután a tengerészeti biztonság alapos ellenőrzésen esett át.