Jan Saudek 90 - Komáromban: Az élő cseh legenda életmű-kiállítása nyílt meg a "Platzban" - KÉPEKKEL | ma7.sk A „Platz” galéria falai között a cseh művészet nagymestere, Jan Saudek életművének legjavát mutatták be, ünnepelve a 90. születésnapját. A látoga
A pozsonyi Michalský dvor galéria üzemeltetője, Juraj Ulický, nem csupán Jan Saudek számos bel- és külföldi kiállítását szervezte meg, hanem folyamatosan együttműködik is a neves fotóművésszel és feleségével, Pavlínával, aki újságíróként, fotográfusként és menedzserként is tevékenykedik. Párkapcsolatuk immár két évtizedes múltra tekint vissza. Pavlínától megtudhattuk, hogy a tavaly Budapesten megrendezett Fotóművészeti Fesztivál megnyitóját a fiatalos és innovatív Saudek kiállítása tette emlékezetessé, ezzel is hangsúlyozva a művész jelentőségét a hazai és nemzetközi fotográfiai színtéren.
Majd az említett anyagot a lévai és a nyitrai zsinagógában is bemutatták, február 28-ig pedig Komáromban szemrevételezhető. Ez utóbbi lehetőségért a méltató köszönetet mondott a védnökséget szívesen vállaló Rudolf Jindrák nagykövetnek és a belvárosi "Platzot" működtető Méhes házaspárnak.
Ahogy azt már sokan hallhatták, a „Jan Saudek 90 - Komáromban” című kiállítás a kiváló analóg, fekete-fehér fényképezés mesterműveit vonultatja fel, emellett pedig az utóbbi időszakban készült litográfiákat is szemügyre vehetjük. Az emberi élet sokszínűsége és mélysége kétségkívül a művész alkotói világának középpontjában áll. Saudek számos ikonikus fotójának fő motívuma a nőiesség, amely mindig is inspirációt jelentett számára, és végigkísérte művészi pályafutását.
„Az erotika lovagjaként vonulok be a köztudatba” - állítja magáról az alkotó, aki világszerte elismerést és dicsőséget szerzett. Több mint 450 egyéni kiállítást tudhat maga mögött, melyek közül kiemelkedik a 1998-as los angelesi tárlat, amely mérföldkőnek számít pályafutásában. Munkásságát számos díjjal jutalmazták, és alkotásai neves művészeti gyűjteményekben találhatóak. Az október 28-i csehországi ünnepségek során Miloš Zeman köztársasági elnök Érdeméremmel ismerte el érdemeit. A komáromi megnyitó ünnepségen a jubiláló művész egy hatalmas vetítővászon előtt osztotta meg gondolatait a tárlatlátogatókkal.
Az esemény végén Saudekné mindenkinek köszönetet mondott a párja és az egyedi tárlatanyag iránti érdeklődésért. A Platz Galériában 1000 - 3400 euró között megvásárolható művészfotók jegyzéke a fontos tudnivalókkal együtt a www.gallery.sk oldalon és papír formában a hátsó kiállítóteremben is megtalálható. A helyszínen ugyancsak kaphatók a Jan Saudekkel kapcsolatos könyvek és egyes műveinek képeslap-másolatai is.
Jan Saudek élete szorosan összefonódik a történelem sötét fejezeteivel. Apja zsidó származású volt, és banktisztviselőként kereste kenyerét. A II. világháború alatt a családja több tagja a Prága közelében található Theresienstadt koncentrációs táborban vesztette életét, ami mély nyomot hagyott benne. Janot és ikertestvérét, Karelt, egy lengyelországi táborba deportálták, ahol a borzalmak közepette próbálták megőrizni emberi méltóságukat. A háború után, 1950-től egészen 1983-ig nyomdászként dolgozott, de a művészet iránti szenvedélye sosem hunyt ki. 1963-ban Edward Steichen ikonikus kiállítása, "Az ember családja" inspirálta Jant arra, hogy a fényképezés világába lépjen. Ugyanebben az évben Prágában tartotta első önálló kiállítását, amely lehetőséget adott neki, hogy megossza a világgal a sajátos látásmódját és érzelmeit.
Három év elteltével megalkotta egyik legismertebb fényképét, amely a Life magazin címlapjára került. A képen egy félmeztelen, izmos férfi látható, aki megrendítő gyengédséggel öleli magához újszülött gyermekét.
Akkoriban gyakran felmerült a gyermekkor tiszta és ártatlan világának ellentéte a felnőtté válás keserű valóságával. Műveiben egyértelműen tükröződött az emberi lélekben rejlő kettősség: a jóság és gonoszság harca, valamint a szellem felemelkedése és a test vágyainak hatalma.
1969-ben az Egyesült Államok földjére lépett, ahol Bloomington városában, az Indiana Egyetemen bemutatta első önálló kiállítását. E különleges esemény mögött Hugh Edwards kurátor támogató szelleme állt, aki inspirálta őt a művészi pályafutása során.
Prágába visszatérve, a kommunista Csehszlovákia elnyomó légkörében, titokban dolgozott lakóházának pincéjében. A 70-es évek végén fokozatosan kezdte el elérni a nemzetközi elismerést Nyugaton. 1990-ben Párizsban büszkén vehette át A művészet és irodalom lovagja kitüntetést. Azóta a világ számos szegletében megrendezték kiállításait, ahol művészetének sokszínűségét és mélységét ünnepelhették.
Alkotásainak ismertetőjegye a kézzel színezett, álomvilágszerű ábrázolás. Fotóin gyakorta láthatunk kopott, málló vakolatú falak között meztelen, félmeztelen vagy jelmezszerűen beöltöztetett alakokat, egy lepusztult, időtlen, ám színes világ szereplőiként. Művei visszaidézik a 19. századi erotikus képek világát, illetve Hieronymus Bosch és Bernard Faucon művészetét.
Fotóin a vallási és társadalmi motívumok, valamint a többértelmű jelentések és ellentétek folyamatosan visszatérnek, mint a művészetének központi elemei. Az erotika és a szexualitás hangsúlyos jelenléte egyedülálló dimenziót ad munkáinak. Képein gyerekek, fiatalok, felnőtt férfiak és érett asszonyok bontják ki legmélyebb titkaikat, felfedve az emberi lélek rejtett aspektusait.
Modelljeinek kiválasztásakor nem mindig a megszokott szépségideálokhoz igazodik: számos fotóján találkozhatunk olyan emberekkel, akik eltérnek a hagyományos értelemben vett szépségtől, mint például kövér, idősebb vagy testi fogyatékkal élő egyének. Emellett időnként saját magát is megörökíti a felvételein, ezzel is hangsúlyozva a sokszínűséget és az egyediségét.