Ide az összes kátyúval! Afrikában kerültünk szembe az új Toyota Land Cruiser kihívásaival, ahol a vadregényes táj és a rögös utak próbára tették a jármű minden képességét.


Kátyúkkal teli aszfalt, rázkódó földút, kövekkel szórt talaj, meredek emelkedők és egy 70 centiméter széles patak várja az utazót. A vadonatúj Land Cruiser minden kihívást leküzd, magabiztosan halad át az úttalan utakon, és nem csupán terepjáróként, hanem hétköznapi gépként is rendkívül kényelmes élményt nyújt.

Az utóbbi időszakban a divatos terepjárók megjelenése némileg elhomályosította a hagyományos terepjárók valódi jelentését. Ma már a SUV-ok láttán inkább a plázák forgatagára gondolunk, mintsem a hegyek meghódítására.

Az 1951-ben megjelent Land Cruiser nem csupán egy autó, hanem a Toyota örökségének egyik legfontosabb darabja, amely 70 évvel ezelőtt debütált a nemzetközi piacon. Ez a modell a japán gyártó első exportcikkeként íródott be az autótörténelembe. A Land Cruiser az eltelt évtizedek alatt három fő változatra oszlott: a legellenállóbb Heavy Duty, a legnagyobb méretű Station Wagon, és a hazánkban elérhető Light Duty verzió. Ezek a típusok mind különböző igényeket szolgálnak ki, de közös bennük a megbízhatóság és a prémium minőség.

A J150-es verzió 2009-es bemutatkozása óta a J250-es generáció érkezésével új fejezet nyílt. Bár a 8,5 centiméteres hosszabbítás és a 6 centiméterrel megnövelt tengelytáv figyelemre méltó, a leglényegesebb újdonság a klasszikus retró stílust idéző, elegáns külső dizájn, amely igazán vonzóvá teszi ezt az új modellt.

Az enyhén bárgyú tekintetű, langyos víz kategóriás elődmodell után dizájn fronton vadonatúj fejezetet nyit a 2024-es Land Cruiser, melynek maszkulin vonalvezetése kimaxolja a funkcionális szépség fogalmát.

A vékonyka téglalap fényszórók remekül mutatnak, ellenben kár, hogy az igazán menő kerek első lámpák csak a 3 ezer darabos mennyiségben gyártott First Edition példányokon köszönnek vissza. Mint megtudtuk, utóbbiból mintegy 50 példány érkezik Magyarországra.

A formás gépháztetőre remek rálátás nyílik a vezetőülésből, és a korábbinál alacsonyabbra vett övvonal miatt a körpanorámára sem lehet panasz, ami nemcsak városban, hanem terepezéskor is remek szolgálatot tesz.

A manőverezést az elefántfül méretű külső tükrök és a tolatókamera képével operáló, digitális funkciós belső visszapillantó is jelentősen megkönnyíti.

Az oldalnézetet a szögletesre rajzolt fényezetlen kerékjárati ívek, a kiviteltől függően 18-20 colos könnyűfém-felnik, és a hátsó ajtón látványosan felfelé kanyarított övvonal határozza meg. A csomagtérajtó már nem oldalra, hanem felfelé nyílik, és az üvegpanel külön is nyitható.

Sehol sem található Toyota embléma.

A Toyota emblémáját sehol sem találjuk a jármű elején, hátulján vagy a kormányon – helyette markáns Toyota feliratok díszítik a különböző részeket. A kormányon örömmel tapasztalhatjuk, hogy a kezelőszervek nem érintőfelületek, így akár kesztyűben is egyszerűen használhatók a klasszikus nyomógombok. A műszerfal viszont nem úszta meg a digitalizációt, amely látványos modernizációt hozott a belső térbe.

Az olcsóbb modellekben egy 7 colos digitális műszeregység és egy 9 hüvelykes érintőkijelző található, míg a tesztautó, amelyet kipróbáltunk, már a nagyobb, 12,3 colos képernyőkkel rendelkezik mindkét esetben. A felhasználói felület hasonlóságot mutat a legfrissebb Toyota modellekével, a rendszer teljesítménye elfogadhatóan gyors, de talán érdemes lenne a dizájnon finomítani, hogy még áttekinthetőbb és esztétikusabb legyen.

Megfontolandó extra a LED-mátrix fényszóró, a szélvédőre vetítő HUD és a kiváló hangzású 10 hangszórós JBL hi-fi, illetve 630 ezer forint ellenében részben nyitható hatalmas panoráma üvegtető is rendelhető. Pohártartókból és USB-C aljzatokból nincs hiány, sőt, még egy HDMI-port is ott figyel a középkonzolon.

A beszállást nemcsak oldalsó fellépők, hanem kapaszkodók is segítik. Az üléspozíció igen magas, a minden irányban elektromosan állítható, fűthető/szellőztethető ülések kényelmesek, a helykínálatra sem elöl, sem hátul nem lehet panasz.

A csomagokat több, mint 1 méter magasra kell emelni a gigantikus, 742-2000 literes raktérbe, és még a hétüléses verzió is 130-556-1875 literes térfogattal szolgál.

A lemezek alatt

A korábban 3 literes lökettérfogat most 2,8 literre csökkent, de a lényeges változások a motor szívében rejlenek: a négyhengeres dízelmotor új turbófeltöltőt kapott, ami jelentős teljesítménynövekedést eredményezett. Bár a 205 lóerő csupán 3400-as fordulatszámon érhető el, a lenyűgöző 500 Nm-es nyomaték már 1600-tól rendelkezésre áll, és egészen 2800-ig folyamatosan tartja az erőt.

A több fronton is kihívásokkal küszködő hatfokozatú automata váltót egy 25 százalékkal gyorsabb és hasonló mértékben könnyebb nyolcfokozatú példányra cserélték, ami jelentősen javítja a vezetési élményt és az utazási komfortot.

Most először élvezhetjük az elektromos szervokormány adta előnyöket a Land Cruiser volánjánál, amely lehetővé teszi a hatalmas autó precíz és finom irányítását. Emellett egy új funkció is debütál: alacsony sebességnél deaktiválható az első kanyarstabilizátor, ami még nagyobb rugóutat biztosít az élvezetesebb terepezés érdekében.

Az új középső Torsen differenciálmű mostantól a fedélzeten található, és a prémium verziókban egy mechanikusan zárható hátsó diffi is helyet kapott. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a Mercedes G-osztályához hasonló első differenciálzár opcióként sem elérhető.

A nyomaték alaphelyzetben 40/60 arányban oszlik meg az első/hátsó kerekek között, és a tapadási viszonyoknak megfelelően dinamikusan változik.

A vezetés élménye rendkívül változatos lehet, attól függően, hogy milyen környezetben, járművel és milyen hangulatban ülünk a volán mögött. Az autózás szabadságérzetet ad, lehetőséget teremt felfedezni új helyeket, vagy éppen csak a mindennapi rutinunkat színesíti. A városi forgalomban való vezetés sok kihívást tartogathat: a gyors döntések, a gyalogosok és a kerékpárosok figyelése, valamint a torlódások mind-mind próbára teszik a sofőr képességeit. Ezzel szemben egy vidéki úton, ahol a táj szépsége és a csend uralkodik, a vezetés szinte meditatív élménnyé válik. A különböző járművek is más és más érzéseket keltenek. Egy sportkocsi volánja mögött ülve az adrenalin fokozódik, míg egy családi autóban az utazás kényelme és a közös élmények osztása kerül előtérbe. Összességében a vezetés nem csupán egy közlekedési forma, hanem egy élmény, amely lehetőséget kínál a felfedezésre, a relaxálásra és a kapcsolatok építésére.

A motor beindítása után azonnal érezhetővé válik gázolajos karaktere, de ahogy fokozatosan felmelegszik, a hangja egyre lágyabbá és kifinomultabbá válik. Kiváló zajszigetelésének hála, az utastérben a motor zúgása szinte csak akkor hallható, amikor a pedált padlóig nyomjuk.

A Land Cruiserrel való utazás során meglepően csendes élményben lehet részünk; a legnagyobb zajforrást a robusztus külső tükör jelenti, míg a szélzaj csupán autópályás sebességnél válhat érezhetővé. Nincs helye a haszonjárművekhez kapcsolódó másodlagos szégyenérzetnek, hiszen aszfalton az utazás igazi személyautós komfortjával találkozunk, amely csak egy hajszálnyival marad el a német prémium SUV-ok által nyújtott élménytől.

Az egyenesfutás rendben van, a futómű nem pattog, a kormányzás a lehetőségekhez képest élettel teli - az új Land Cruiser jól mozog aszfalton. A 12,9 másodperces 0-100-as gyorsulástól nem válik sportkocsivá a 165-170 km/h végsebességű japán, de a combos nyomaték miatt az előzések biztonságosan letudhatók.

Terepen ütközik ki, hogy milyen elképesztően merev az alvázas felépítmény, még a legdurvább szituációkban sem nyiszeg-nyöszög semmi. A 32-25-17 fokos terepszögek komoly lehetőségeket rejtenek magukban, ennél már csak egy háromajtós változat mozogna jobban terepen, ilyen rövidebb tengelytávú kivitel azonban nem érhető el a kínálatban.

Mit tud még?

Extrém meredek terepen kifejezetten hasznos a felező, valamint a "terep tempomat", aminek segítségével 1-5 km/h sebességgel hódíthatjuk meg a ránk váró hegyeket vagy völgyeket. A 205-215 milliméteres hasmagasság bőségesen elegendő a kihívások leküzdésére, azonban a 70 centiméteres gázlómélység nem éppen a legjobb a mélyebb vízbe merüléshez.

A marokkói hegyekben 285 kilométert tettünk meg egy különleges, elöl kettős keresztlengőkaros és hátul merevhidas Land Cruiserrel.

Az út során a legnehezebb kihívásokat is simán vette a jármű, csupán a normál Auto módban, anélkül, hogy bármilyen extra terep funkciót aktivált volna. A járgány elképesztő fölénnyel teljesítette a feladatokat, csupán a kifejezetten nehéz, épített tesztpályán volt szükség a diffizárakra és más különlegességekre.

Kátyús aszfalt/föld utakon úgy halad ez a régivágású terepjáró, mintha a felfüggesztései és kerekei helyén miniatűr aszfaltozógépek serénykednének. A közismert minőségű magyar utakra nem is kívánhatnánk jobbat!

Laza talajon, köves és sziklás környezetben is lenyűgöző terepjáró képességeket mutathat egy autó, mindössze a defekt jelenthet komoly kihívást az utazás során. Érdemes megemlíteni, hogy afrikai kalandunk alatt egy teljesen átlagos gumival felszerelt járművet használtunk. Ha viszont bütykös gumira váltunk, egy új világ tárulhat elénk, és még izgalmasabb utakat fedezhetünk fel!

Az üzemanyagtartály 80 literes. Kemény terepen 14,6 literes átlagfogyasztást mértünk, ami ilyen körülmények mellett teljesen normális. Aszfalton ennek pont a fele, 7,3 liter jött ki, de visszafogottabb tempó mellett akár boszorkányos 6,4 liter is hozható.

De ez még csak a kezdet: a következő év végén debütál a Hiluxhoz hasonló 48 V-os lágyhibrid dízel hajtás, amely még takarékosabb üzemanyag-fogyasztást ígér. Az európai piacon viszont nem elérhető a 2,4 literes turbós benzinmotorra épülő 330 lóerős hibrid verzió, valamint a hasonló teljesítményű, 280 lóerős normál turbós benzines modell sem.

A 163 lóerős, 2,7 literes szívó benzines motorral és hatfokozatú kézi váltóval rendelkező Land Cruiser sajnos nem lesz elérhető számunkra. Bár nem éppen ilyen specifikációval, de valószínűleg egy visszafogottabb hajtásláncú, egyszerűbb felszereltségű változat sok magyar vásárlónak örömet okozna.

Az Egyesült Államokban elérhető J300-as modell különleges hajtásláncokkal büszkélkedhet: a 415 lóerős, 3,4 literes turbós V6-os benzinmotor mellett választható egy 306 lóerős, 3,3 literes turbódízel motor is, amely dinamikus teljesítményt és hatékony üzemanyag-felhasználást kínál.

A végső gondolatok és árképzés Összegzésként elmondható, hogy a termékek és szolgáltatások árainak alakulása számos tényezőtől függ, beleértve a piaci keresletet, a versenytársak árait és a gazdasági környezet változásait. Fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek a különböző lehetőségekkel és az ár-érték arányokkal, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak. Az árak folyamatos nyomon követése és a piaci trendek figyelése segíthet abban, hogy a legjobb ajánlatokat találjuk meg, miközben a vállalkozások számára is lehetőséget biztosít a versenyképes pozíció megőrzésére.

A Toyota Land Cruiser a már jó ideje esedékes generációváltás során pont a legfontosabb területeken fejlődött a leginkább. Menőbb lett a külseje, könnyebben vezethető, és miközben kicsit még jobb terepjáró vált belőle, aszfalton sokkal jobban mozog, mint eddig.

A Land Cruiser szinte bármelyik sarkába elkalauzol a világnak, és ami igazán lényeges: a megbízhatóságra tervezett technológia garantálja, hogy biztonságban térsz vissza az utad végén.

Egy hátránya a modellnek, hogy csupán egy hajtáslánc és egyetlen tengelytáv választható a kínálatban. Emellett az extrák csak csomagokban, felszereltségi szintek keretein belül érhetők el, ami korlátozza a személyre szabás lehetőségeit. Továbbá, hasznos lenne, ha a körlámpa külön választható opcióként elérhető lenne.

A 27 millió forint körüli alapár és a fullos verzió közel 35 millió forintos ára elsőre soknak tűnhet, de aztán gyorsan rá kell jönnünk arra, hogy ezek az összegek leginkább csak a teljesen más ligában focizó Dacia Duster 7,5 millió forintos alapárához képest sokkolóak.

A Land Cruiserhez hasonlóan 27 millió forint körül nyit a plugin hibrid Jeep Wrangler és a többféle méretben kapható, 6 hengeres dízelmotoros Land Rover Defender, az immár akár tisztán elektromos kivitelben is elérhető Mercedes G-osztály dízel alapmodellje pedig alaphangon 52 millió forintot kóstál.

Related posts