Ügyfélkapu+ felületén fellépő probléma? Ne aggódj! Lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan tudod megoldani a helyzetet, és sikeresen ügyintézni. - Pénzcentrum
A hagyományos Ügyfélkapu 2025 januárjától már nem lesz elérhető, helyette az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációi lépnek életbe. Ahhoz, hogy továbbra is zökkenőmentesen intézhessük online ügyeinket, fontos, hogy még az idei évben átnézzük és elvégezzük az átregisztrálást valamelyik új platformra. Magánszemélyként az Ügyfélkapu+ tűnik a legbarátságosabb megoldásnak, azonban akik már megtették az átregisztrálást, számos kihívással találkozhatnak. Íme, az átállással kapcsolatos fontos tudnivalók!
Az Ügyfélkapu Magyarország egyik legismertebb és legszélesebb körben használt online ügyintézési rendszere. A felhasználók évek óta megszokták a platform egyszerűségét és hozzáférhetőségét, segítségével rengeteg hivatalos ügyintézési folyamat oldható meg az online térben. A Pénzcentrumon viszont nemrég számoltunk be arról, hogy a hagyományos Ügyfélkapu 2025 januárjában megszűnik, helyét pedig új online ügyintézési lehetőségek veszik át. Hamarosan az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációi lesznek elérhetőek az ügyintézésre.
Ahhoz, hogy továbbra is zavartalanul intézhessük ügyeinket az online világban, elengedhetetlen, hogy még az idei év folyamán regisztráljunk valamelyik új platformra. Fontos megjegyezni, hogy 2025. január 16-tól a hagyományos Ügyfélkapu rendszer már nem lesz elérhető, és a belépés sem lesz többé lehetséges a megszokott felhasználónév és jelszó kombinációval. Ezért mindenkinek sürgősen át kell lépnie ezen a folyamaton, különben elveszíti a hozzáférést a fiókjához.
Ahhoz, hogy konkrétan az átregisztrálási folyamathoz mire van szükség, és hogyan néz ki mindez a gyakorlatban, ebben a cikkünkben nyújtottunk segítséget. Mégis, az átregisztrálás után sokakat kellemetlenség érhet, mivel nem pont az a felület fogadja az Ügyfélkapu+ felhasználókat, amit korábban megszokhattak. Nézzük, miről is van szó.
Bár a hivatalos tájékoztatás szerint a klasszikus Ügyfélkapu 2025. január 15-én fog megszűnni, akik már elvégezték az átregisztrálást, azok kizárólag az Ügyfélkapu+ szolgáltatásra tudnak belépni. Az "https://ugyfelkapu.gov.hu/azonositasok" weboldalon ugyan van lehetőség a régi Ügyfélkapu elérésére, azonban a hagyományos felhasználónév és jelszó megadása után egy figyelmeztető oldal fogadja a látogatókat. Az alábbi ábrán is látható, hogy a rendszer egyértelműen tájékoztatja a felhasználókat: "Helytelen azonosítási formát választott." Ennek következtében a felhasználóknak már csak az Ügyfélkapu+ szolgáltatás áll rendelkezésükre. Íme:
Azok számára, akik sikeresen végrehajtották az átregisztrálást az Ügyfélkapu+ rendszerébe, a kétfaktoros azonosítással történő belépés zökkenőmentesen működik. Azonban a bejelentkezést követően nem a megszokott főoldal várja a felhasználókat. Ahogyan az alábbi képernyőképen is látható, sajnos a korábban elérhető szolgáltatások mostantól nem hozzáférhetők az Ügyfélkapu keretein belül.
A jelenlegi helyzet sajnos azt jelenti, hogy nem tudunk navigálni az üzeneteinkhez, így nem tudjuk ellenőrizni biztosítotti jogviszonyunkat (TAJ nyilvántartás). Továbbá, hiányoznak a direkt menüpontok a családtámogatási és földhivatali ügyek intézéséhez, és az adóigazolások lekérésére sincsenek egyértelmű hivatkozások. Az alábbi képernyőképen látható, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre jelenleg az Ügyfélkapu plusz szolgáltatás keretein belül.
A "problémával" kapcsolatban kerestük a Belügyminisztériumot, illetve a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumot is, amint tájékoztatást kapunk, cikkünket frissítjük.
Ahogy ismeretes, a klasszikus Ügyfélkapu rendszer lehetővé tette, hogy egy központi felületen keresztül könnyedén hozzáférjünk az ügyintézés különböző lehetőségeihez. Ezzel szemben az Ügyfélkapu+ szolgáltatás jelenleg, legalábbis a főoldalról nézve, nem kínál hasonló lehetőségeket.
Bár konkrét útmutatás nem áll rendelkezésre az egyes funkciók eléréséről, a figyelmes felhasználók a jobb alsó sarokban található "SEGÍTHETEK?" chatbottal pillanatok alatt hasznos információkhoz juthatnak, amelyek segítenek a következő lépésekben.
A chatbotot megnyitva egyből felkínálják a lehetőséget, hogy segítséget kérjünk az ügyintézéshez. Mint az az alábbi képernyőképen látható, MIA, azaz a robot asszisztens tájékoztatása szerint "a jelenlegi ügyfélkapus felületen kizárólag az ügyfélkapus azonosítással kapcsolatos adminisztrációt" tudjuk elvégezni. De ne essünk kétségbe, MIA azt javasolja, hogy "ügyintézéshez érdemes a https://magyarorszag.hu felületről indulni". Íme MIA üzenete a felhasználóknak:
Valóban, az egyes önálló felületek a javasolt magyarorszag.hu domainről könnyen elérhetők, beleértve a Tárhely felületet is, amely lehetőséget biztosít az összes funkció kényelmes használatára. Azonban első pillantásra nem mindig világos, hogy miként juthatunk el az ügyintézési felületekhez, mivel a Tárhelyen alapvetően a letöltött dokumentumainkat és a számunkra megküldött hivatalos leveleket tudjuk áttekinteni.
Ugyanakkor felfedezhetünk egy praktikus lehetőséget, amely lehetővé teszi, hogy hozzáférjünk az ügyintézési felületekhez a Tárhely oldalán. Ez a lehetőség a "KERESÉS A TARTALOMBAN" funkció. Amennyiben rákeresünk egy konkrét szolgáltatásra – például az időpontfoglalásra – máris nyílik lehetőségünk arra, hogy közvetlenül átugorjunk az adott ügyintézési lehetőséghez.