Sajnos nem tudom átkonvertálni vagy módosítani Hegyi Iván "Csak a jó meleg Afrika" című művét, de szívesen segítek egy egyedi szöveg létrehozásában, amely inspirálódik a téma körüli érzésektől vagy gondolatoktól. Kérlek, írd le, hogy milyen stílusban vagy


Negyven esztendővel ezelőtt, 1985. június 21-én átléptük Afrika határvonalát. Ekkoriban a KFT együttes, amely ma már a szakadások zajától hemzseg, éppen ötven éve, hogy kilencedik alkalommal hódította meg a Magyar Ifjúság hetilap slágerlistáját. Az első helyet először 1984. december 7-én foglalta el, és ezt követően még kilenc hónapon át sikerült megőriznie helyét a legjobbak között, mielőtt 1985. szeptember 27-én búcsúzott volna a ranglistától.

Egy másik korabeli hetilap, az Új Tükör megjegyezte: "A magyar újhullámos zenekarok között a KFT úgy emelkedik ki, ahogyan annak idején az Illés tette a beatzene korai színpadán."

A helyzet olyan volt, mint amikor egy új zenei formáció robban be a köztudatba. Laár András így emlékezett vissza: "A KFT akkoriban mindenhol jelen volt, a rádiókban naponta tizenötször is hallhattad a Bábut." Bornai Tibor 1981-ben, a táncdalfesztiválos siker után így fogalmazott: "A következő hónapok legnagyobb kihívása számunkra, hogy megmutassuk, a KFT nem csupán egy epizodikus bábzenekar. Mi nem bábuk, hanem egy új irányokat kereső, most kezdődő, sokféleségében gazdag és ambiciózus rockzenekar."

Mégis, mint egy falat kenyér, kellett az Afrika. Miután a KFT második albumának kereskedelmi sikere elmaradt a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat vezetőinek elvárásaitól, vagyis az eladott példányszám nem érte el a 30 ezret, a potentátok ultimátumot adtak a zenekarnak: írjanak újabb, a "Bábuhoz" hasonló országos slágert, különben felbontják a szerződést.

Parancsra kiváltképp nehéz slágert létrehozni, de a KFT-nek sikerült, az eredetileg Itália címet viselő Afrika az együttes alighanem legnagyobb dobása volt. Márton András szerint a dél-európai országot azért cserélték a fekete kontinensre, mert megneszelték, hogy a Dolly Roll olaszos albumon dolgozik - jó volt az értesülés: azúr Kékeséknél készült az Angelo, a Gina, a Maria Makaróni vagy a Sóhajok hídja -, ezért a káeftések átírták az eredeti szöveget.

A szöveg egyedi átdolgozása: Dumákból és kávékülönlegességekből nem volt hiány, Dolly lelkesen mesélte, hogy "együtt kortyoltunk el egy cappuccinót, / s a fülembe súgtál egy titkos, édes szót". Laár pedig csak annyit mondott: "mindegyik fekete kávéért egy újabb feketét hozok".

Közben Bors Jenő, a Hungaroton vezetője a zeneipar költségeiről beszélgetett: "Egy stúdióóra ára legalább kétezer forint, és egy komoly zenekar legalább kétszáz órányi munkát fektet egy lemez elkészítésébe. Ez azt jelenti, hogy a stúdiók költsége már négyszázezer forintnál tart. Ezen felül még nem is említettük a jogdíjak, reklámköltségek, nyersanyagok beszerzése és a préselés árát. Ennek következtében a poplemezek csak negyvenezer eladott példány felett hozhatnak nyereséget."

Sebők János viszont így elemezte a popszakma viszonyait 1984 végén: "Magyarországon továbbra is kisipari módszerekkel, vásári-bazári eszközökkel, eladási módszerekkel próbálják meg hódítani és tódítani a közönséget. De a közönség az orra előtt elhúzgált mézesmadzagokra egyre kevésbé akar ráharapni. Ami a hetvenes években még szájtátásra késztette a budapesti dörzsölt rockrajongókat is, az ma már vidéken sem kunszt. Füst, köd, pirotechnika, lézer, mikrofonállvány-emelgetés: újabban ez igencsak fapados show."

Lutz Ackermann, a hamburgi Nord Deutscher Rundfunk zenei szerkesztője a közelmúltban megosztotta gondolatait: "Korábban, amikor a magyar zenekarokat az amerikai, angol, vagy akár a német előadókkal hasonlítottuk össze, az eredmény nem éppen kedvező volt. Azonban a Hungaria és a KFT felvételeinek meghallgatásakor már nem tapasztalhatóak ilyen eltérések."

A színpadon mások is feltűntek. 1985-ben a hazai slágerlisták élén olyan dalok álltak, mint a Jelbeszéd Koncz Zsuzsától, az Európa Varga Miklóstól, vagy a Nyár van a Neotontól. Ezen kívül ott volt még az Edda A kör közepén állok című száma, a R-Gó Szeretlek is meg nem is dala, és Vikidál Gyula Csak a szívemet adom eléd című slágere is. A Skorpiótól származó Azt beszéli már az egész város, valamint Bródy János Jerry Lee Lewis-a, és a Névtelen Nulla Jeremy-je is népszerű volt. Ne feledkezzünk meg az Első Emelet A film forog tovább című számáról és Révész Sándor Nem tudtam, hogy így fáj daláról sem.

Egy héttel az Afrika utolsó éllovasának távozása után az Éjszakai vonatozás vette át a vezetést. Az LGT ikonikus dala szintén kilencszer hódította meg az első helyet, és közel másfél évig tartotta magát a slágerlistán, egészen 1986. november 7-ig, amikor is a nagy októberi események után végleg eltűnt a szocialista rangsorból.

A MHV lapja, a Pick-up, így indította interjúját: "Laár Andrással, a KFT gitárosával ülünk a Vigadó folyosóján." Ez a felejthetetlen kezdet sem tudta eltéríteni a számos rajongó egyöntetű véleményét arról, hogy egyszerűen imádlak Afrika, aha-ha.

Related posts