A nagy vonatfelújítás akár harmincmilliárdos megbízást is jelenthet a NER-közeli vállalkozás számára.


A MÁV-Start megbízásából a Magyar Vagon Vasúti Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. összesen bruttó 30 milliárd forint értékben végezhet mozdonyjavításokat és korszerűsítéseket. Ez a hír a pénteki TED számából derült ki, amely az uniós közbeszerzési értesítő.

A rendelkezésre álló információk alapján a MÁV-cég tavaly decemberben egy kétrészes keretszerződést kötött a kivitelezővel, amelynek értéke bruttó 27,4 milliárd forint. A szerződés keretében a villamos mozdonyok nagyjavítása, korszerűsítése és forgóváz-cseréje valósul meg, míg a dízelmozdonyok nagygeneráljáért bruttó 2,7 milliárd forintot fognak kifizetni. Érdemes megjegyezni, hogy a MÁV-Start csak a megbízási összeg 77%-ára vállalt lehívási kötelezettséget, ami azt jelenti, hogy a teljesített munkáért ennyit biztosan ki kell fizetniük. Ennek fényében a végső összeg valószínűleg bruttó 23,2 milliárd forint körül alakul.

A MÁV két évet biztosít a munkálatok befejezésére, ami azt jelenti, hogy a kivitelezőnek 2026 decemberéig át kell adnia a felújított járműveket. Érdekes módon a szerződéskötés időtartama egybeesik Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán bemutatott tízpontos javaslatcsomagjával, amelynek ötödik pontja a MÁV elavult, 40-60 éves villanymozdonyainak felújítását célozza meg. A cél az, hogy 2026 nyarára minden második mozdony korszerűsítve legyen.

A szolnoki központú Magyar Vagon Vasúti Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft., amely korábban a MÁV leányvállalataként működött, 2024 májusától már nem állami cég, mivel kikerült a MÁV-Volán-csoport többségi irányítása alól. A vállalat 2024 júliusától új név alatt, Magyar Vagon Vasúti Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. néven folytatja tevékenységét, ahogyan azt a hivatalos weboldaluk is jelzi.

A járműjavító új közvetett többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt., amely szoros kapcsolatban áll a NER-rel. A céget 2019-ben alapította Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aki jelenleg honvédelmi miniszter, de miután kormányzati pozíciót kapott, kilépett a vállalkozásból. A járműjavítót ezután a Solva II. Magántőkealap vette át. A Solva II. tulajdonosi köre nem nyilvános, ami gyakori gyakorlat az ilyen tőkealapok esetében, mivel céljuk a végső tulajdonosi struktúra eltitkolása. Érdekes megjegyezni, hogy a Solva II. egy időre a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Gran Private Equity Zrt. kezelésében állt, mielőtt a Mol leányvállalata, a Lead Ventures átvette a felügyeletet.

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelői Zrt. a kormányzati támogatással létrejött Magyar Vagon-csoport egyik fontos tagja, amely elkötelezte magát arra, hogy több mint ezer vasúti kocsit gyártson Egyiptom számára. A csoport ambiciózus tervei között szerepelt a spanyol Talgo vasúti járműgyártó cég felvásárlása is, ám ezt a spanyol kormány nemzetbiztonsági megfontolásokra hivatkozva megakadályozta.

Related posts