GyártásTrend - Biodízel-világnap: A magyarok rendkívüli nyitottsága a fenntartható mobilitás iránt szemmel látható!


A MOL által végzett országos reprezentatív kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy a magyar lakosság körében jelentős az érdeklődés és a kísérleti szellem az alternatív, fenntartható üzemanyagok iránt, ám a jelenlegi lehetőségek nem felelnek meg e várakozásoknak. Az augusztus 10-i biodízel-világnapra időzített adatok azt is jelzik, hogy a technológiai fejlődés már elérte azt a szintet, amely lehetővé teszi az energiaátmenet következő lépéseit: nemcsak a közúti közlekedés, hanem a légi közlekedés terén is adottak a szükséges feltételek a megújuló üzemanyagok célkitűzéseinek megvalósításához.

A MOL legfrissebb tájékoztatása szerint a magyar felnőttek körében közel kétharmadnyian bátran vállalnák a bioüzemanyaggal működő repülőgép használatát. Ez különösen érdekes, ha figyelembe vesszük, hogy az önvezető autókban való utazást csupán a megkérdezettek 40%-a tartja elfogadhatónak, noha technológiai szempontból ez már egyre inkább megvalósítható. Az adatok egy MOL megbízásából készült országos reprezentatív kutatás eredményei. A felmérés rávilágított arra, hogy a 30-39 éves korosztály körében a bioüzemanyaggal működő repülőgépek iránti érdeklődés kiemelkedő, hiszen a válaszadók több mint 80%-a szívesen utazna ilyen járművön. Ezen kívül a felsőfokú végzettséggel rendelkezők is hasonlóan kedvezően viszonyulnak a bioüzemanyag-hajtású repüléshez. Ezzel szemben a 65 év felettiek körében csupán 39% hajlandó ilyen módon repülni, ami érdekes generációs különbségeket mutat.

A felmérések alapján a magyar autóvezetők 83%-a számára kiemelten fontos, hogy az általuk használt üzemanyag fenntartható forrásból származzon. Ez a tendencia különösen érvényes a férfiak és az 50 év feletti vezetők körében. Az adatok érdekes ellentmondásra is rávilágítanak: míg a megkérdezettek többsége anyagi ösztönzők hatására váltana zöldebb üzemanyagra (tízből kilenc válaszadó jelzett erre vonatkozóan nyitottságot), addig minden második autóvezető már most is hajlandó lenne többet áldozni a megújuló forrásból származó energiáért. A válaszadók 68%-a szívesen kipróbálná a hidrogénhajtású járműveket is. Az alternatív üzemanyagok elterjedésének megítélése döntően a költségektől függ: a legnagyobb vonzerőt az alacsony ár és a költséghatékonyság jelenti, különösen az idősebbek és az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében. A lakosság 64%-a egyetért azzal, hogy szükség van az állami szerepvállalásra és olyan jogszabályi környezetre, amely ösztönzi a gyártókat az alternatív, fenntartható üzemanyagok szélesebb körű elterjedésére. Az állami beavatkozás iránti igény az életkor, az iskolai végzettség és a település méretének növekedésével párhuzamosan egyre inkább fokozódik.

Az ellentmondást a demográfiai eltérések oldják fel: ártöbbletet jellemzően a fiatalok és a diplomások hajlandóak fizetni a zöld üzemanyagokkal együtt járó tisztább környezetért, míg az árelőnyt igénylők relatív többsége az 50 feletti korosztályból kerül ki. Az is fontos tapasztalata ugyanakkor a kutatásnak, hogy a zöldátállás esetében a második leggyakrabban említett motiváció maga a fenntarthatóság, a környezet megvédésének szándéka, vagyis a CO₂-kibocsátás csökkentése, a levegő tisztasága, illetve az ökológiai egyensúly megőrzése. Ezeket a környezeti-természeti szempontokat elsősorban a fiatalabb (18-39 éves) válaszadók és a diplomások emelték ki a válaszaikban.

A MOL-csoport frissen aktualizált SHAPE TOMORROW stratégiájában középpontba kerülnek a megújuló üzemanyagok. Jelenleg a MOL kulcsszereplő a hazai és regionális bioüzemanyag-piacon, hiszen a hulladékból, vagyis fenntartható forrásokból készült hidrogénezett növényi olaj a legkörnyezettudatosabb üzemanyagok közé tartozik. Ezen kívül európai viszonylatban is az élen jár a repülőgép-bioüzemanyagok gyártásában, innovatív megoldásaival hozzájárulva a fenntartható jövőhöz.

"A MOL a már ma is állít elő megújuló alapanyagokból dízel-, valamint fenntartható repülőgép-üzemanyagot, és készen áll ennek bővítésére. A felkészültség azt jelzi, hogy a vállalatcsoport valóban stratégiai célként tekint a fenntartható mobilitásra, legyen szó akár a közúti, akár a légi közlekedésről. A komplex mobilitási szolgáltatóvá válás számunkra azt jelenti, hogy egyre többféle üzemanyagot kínálunk, megteremtve az okos energiaátmenet minden szükséges feltételét ügyfeleink számára. Ebben a folyamatban már ma is vezető szerepet játszunk a régióban, amit beruházásaink és fejlesztéseink révén tartósan meg kívánunk őrizni" - nyilatkozta Zsótér Csaba, a MOL-csoport üzemanyag üzletágának ügyvezető igazgatója.

A vállalat, együttműködve olyan neves intézményekkel, mint a Szegedi Tudományegyetem és a Pannon Egyetem, folyamatosan kutatja és innoválja a bioüzemanyagok gyártásának és felhasználásának új lehetőségeit. 2022-ben a MOL a Budapest Airport, a Wizz Air és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel közösen megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, SAF) kereskedelmi tesztelését. Ennek eredményeként ma már rendszeresen értékesítenek SAF-ot Magyarországon, Szlovákiában és Horvátországban, összesen körülbelül 14 kilotonna biokomponens mennyiségben. A Slovnaft pozsonyi üzemében az év eleje óta a SAF gyártásának tesztelése zajlik, miközben a hidrogénezett növényi olajjal (HVO) készülő dízel előállítása is folyamatban van. Emellett az INA rijekai finomítójában nemrégiben indult el a SAF termelése, hogy a részt vevő országok képesek legyenek elérni az EU által kitűzött 2030-as 6%-os megújuló üzemanyag-arányt.

SAF csak klasszikus megújuló (például növényi) alapanyagból vagy hulladékból készülhet, de ugyanúgy teljesítenie kell a műszaki és a környezetvédelmi előírásokat, mint a hagyományos kerozinnak. Jelenleg globálisan is alig néhány olajfinomító mondható felkészültnek a fenntartható repülőgépüzemanyag-előállításra. A mai és a prognosztizált SAF-kínálat is lényegesen elmarad a kereslettől - amit az árak is tükröznek -, ezért van stratégiai jelentősége a MOL fejlesztéseinek mind klímavédelmi, mind ellátási szempontból.

A MOL megbízásából készült kutatást az Iránytű Intézet végezte el, 500 fős mintán, telefonos interjúk formájában, 2025 májusában.

Természetesen! Itt van egy egyedi megfogalmazás: "Származási hely: MOL"

Related posts