Ez a távirányítós villanytraktor bátran felfedezi a frontvonalakat is!


Egy spanyol startup olyan elektromos traktort fejlesztett, ami háborús hős is lehet.

A spanyol Voltrac egy évvel ezelőtt jött létre, és most először tárta a világ elé vízióját az autonóm mezőgazdasági gépekről, valamint a hadsereg logisztikai kihívásainak megoldásáról. Az innovatív traktoruk nem csupán a mezőgazdasági területeken használható, hanem a harctérre is bevethető, mindezt az emberi kockázatok minimalizálásával. Ez a 3,5 tonnás, 4000 kg teherbírású elektromos jármű első pillantásra egy futurisztikus, kabin nélküli traktor benyomását kelti. Képes 40 km/h sebességgel haladni, és a 200 kW-os, cserélhető akkumulátoroknak köszönhetően akár 20 órán át is működhet. A mezőgazdasági alkalmazásokhoz könnyedén csatlakoztatható eke, kasza vagy vetőgép, de egy gyors átalakítás után platós teherhordóvá is alakítható. A Voltrac igazi értéke azonban nem csupán a megjelenésében, hanem a sokoldalú funkcióiban rejlik.

A traktor jelenleg távirányítással működik, akárcsak egy FPV-drón, de a cél az, hogy több gépet is egyszerre, távolról irányíthasson egyetlen operátor, majd végső soron teljesen önjáróvá váljanak az eszközök. Ez nem pusztán automatizálás, a jármű a mezőgazdasági munkák során folyamatosan kísérletezik, különböző területeken különféle kezeléseket alkalmaz, figyeli a növények reakcióját, majd ennek alapján optimalizálja a következő műveletet, így kevesebb vegyszerrel, nagyobb terméshozamot ígér.

És hogy jön ide a hadsereg? Nos úgy, hogy a Voltrac társalapítója, Francisco Infante Aguirre szerint az ukrán frontvonal például rengeteg áldozatot követel nem harci helyzetekben is, például utánpótlás szállítás közben. Ilyenkor jön jól egy olyan önjáró gép, ami nem igényel emberi sofőrt, elbír akár egy konténernyi lőszert, és az ellenség közé is be mer menni. Egy-két hardveres frissítéssel (például drónalapú védelemmel vagy zavarásgátló technikával) a mezőgazdasági traktor pillanatok alatt logisztikai hadigéppé válhat.

A startup házon belül fejleszti a teljes hardver-szoftver rendszert, de akár 70%-kal kevesebb alkatrészre van hozzájuk szükség, mint egy hagyományos traktor esetében, az elektromos meghajtásnak és a kabin hiányának köszönhetően. A cég szeptemberben újabb tőkebevonást tervez, az első gépek 2026 elején érkezhetnek meg a vásárlókhoz.

Related posts