Jelenleg még nem áll rendelkezésre lehetőség a gépjárművek világításának LED-re való cseréjére.


Most a LED fényforrások gyártóin a sor, hogy megszerezzék a magyarországi jóváhagyást termékeikre, amelyek erősebbek és tartósabbak, illetve takarékosabbak a halogénizzóknál

Korábban az Infostart hírt adott arról, hogy a magyar jogszabályok már lehetővé teszik bizonyos típusú LED-es izzók alkalmazását a gépjárművek világításában. Bár egy lényeges jogszabály módosítása megtörtént, a halogénfényszórós autók esetében Magyarországon még mindig nem engedélyezett a LED-es izzók beépítése - erről számolt be a Telex.

A közúti járművek forgalomba helyezésére és fenntartására vonatkozó Köhém-rendelet szövegét rövidesen frissítették, amely során két ponton is utalnak a halogén világítótestekhez képest lényegesen erősebb, energiahatékonyabb és akár ötször hosszabb élettartamú fénykibocsátó diódákra.

Bár a hírek szerint a régebbi autók, motorkerékpárok és más közúti járművek fényszóróinak gyors fejlesztése már legális lehet itthon, a jogi keretek létrejötte nem jelenti azt, hogy bárki szabadon LED-esítheti a járműve első lámpáit. A rendeletmódosítás csupán egy kezdeti lépés, amely lehetővé tette a gyártók számára, hogy Magyarországon is engedélyeztethessék az utólagos (retrofit) LED fényforrásaik használatát. Fontos megjegyezni, hogy ez a folyamat még csak most bontakozik ki.

Mostantól a cégek kérésére az Építési és Közlekedési Minisztérium keretein belül működő közlekedési hatóság jogosult az engedélyezési folyamatok lebonyolítására. Ezen eljárások végén a hatóság kiadhatja a magyar piacon az utólagos LED-es világításhoz szükséges minősítő jelet. E jel birtokában az engedélyezett járműtípusokba beépíthetők lesznek a LED-es fényforrások. A továbbiakban fény derül arra is, hogy milyen konkrét feltételek mellett lehet a LED-eket szabályosan integrálni az eredetileg nem ezekhez a technológiához tervezett és engedélyezett autófényszórókba.

A témával kapcsolatosan megkerestük az Osram magyarországi képviseletét, és válaszuk megerősítette, hogy a vállalat itthon kizárólag terephasználatra ajánlja LED-fényforrásait. Az érdeklődőket folyamatosan tájékoztatják erről, ugyanakkor aktívan dolgoznak a magyarországi minősítő jel megszerzésén.

A hatósági eljárás keretein belül felmerül az a lehetőség, hogy az autók tulajdonosainak a beépítés törvényességét egy szemle keretében kell igazolniuk. Ehhez a beszerelés és beállítás tényét munkalap vagy számla bemutatásával kell alátámasztaniuk. Az, hogy az autósoknak esetleg előzetesen átalakítási engedélyt kell-e kérniük, jelenleg kevésbé valószínű. A minisztérium végső döntése azonban a közeljövőben fog kiderülni.

A fényszórókba integrált LED-ek dobozát, valamint a gyártók weboldaláról letölthető kompatibilitási igazolást célszerű az autóban tartani. Ez segíthet, ha közúti ellenőrzésen vagy a rendszeres műszaki vizsgán szükség lenne rá. Mostantól a LED-ek utólagos beépítésével foglalkozó gyártóknak kell egyenként, a járműtípusokra vonatkozóan engedélyeztetniük termékeiket a magyar hatóságokkal. A Telex terjedelmes cikkében arra is figyelmeztet, hogy miért nem érdemes kockáztatni illegális LED-es világítással.

Related posts