Babaarcú, lebegő humanoid robotot debütáltattak | 24.hu

Egy újonnan közzétett tanulmány szerint először valósult meg sikeres függőleges felszállás humanoid robottal - számol be róla a Live Science. Ez a kísérlet mérföldkőnek számít a gépek emberi képességeinek utánzásában.
Az iRonCub MK3 névre keresztelt új robot négy hajtóművel működik, kettő a karjaiba van beépítve, kettő pedig a hátára szerelt jetpackbe. Az Olasz Technológiai Intézet (IIT) által közzétett videón a rendszer működés közben is látható, a gép nagyjából 50 centiméterrel emelkedett el a talajtól.
Az iRonCub MK3 mérete és kinézete igazán gyermeki bájt sugall: magassága 1 méter, tömege pedig 22 kilogramm, ráadásul a kerek "babaarca" még inkább fokozza a játékos jellegét.
Az eszközt az Európai Egyetemek RobotCub Konzorciumának keretein belül fejlesztették ki, a 2009-ben elindított projekt célja a gépi emberi kognitív képességek és a mesterséges intelligencia tesztelése volt.
Az iRonCub MK3 forradalmi lépést jelent a humanoid robotika világában, hiszen ez az első sugárhajtású robot, amelyet kifejezetten repülésre terveztek. A szakértők szerint ez a gép új dimenziókat nyithat meg a légi mobilitás terén, lehetőséget adva arra, hogy a robotok felülkerekedjenek a hagyományos, földön mozgó társak korlátain. A repülő humanoidok különösen értékes szereplők lehetnek például nehezen megközelíthető helyszíneken végzett mentési akciók során, vagy akár javítási feladatokban, ahol a magasban való munkavégzés elengedhetetlen.
Az iRonCub az IIT iCub3 platformjára épül, lehetővé téve, hogy a robot különböző emberi képességeket reprodukáljon. A vezérlését egy VR-sisakot és más speciális eszközöket viselő operátor végzi, így a virtuális és a valóság határvonalán mozogva képes a robot interakcióra és tanulásra.
A repülési teszt előkészítése során a csapat alaposan felkészült: teherbíró rögzítőelemeket integráltak a jetpackbe, valamint egy új, rendkívül strapabíró titángerincet építettek be. Az előző kísérletek tapasztalatai alapján, ahol a hajtóművek gázkibocsátása problémákat okozott, hőálló paneleket és burkolatokat is alkalmaztak a szerkezet védelme érdekében. Továbbá, a stabilitás növelése érdekében a hajtóművek dőlésszögét is finomhangolták.
A robot alkarjait és kezeit eltávolították, hogy helyet adjanak a hajtóműveknek, ezeket a későbbi változatokra visszaszerelhetik. A szakértők különféle szimulációkat is elvégzett, hogy előzetesen meggyőződjenek a rendszer megbízhatóságáról.
A következő lépés az lesz, hogy a gépet felkészítsék a valós környezetben fellépő repülési kihívásokra, mint például a szél hatásaira.