Az ÁSZF-nek nemcsak hozzáférhetőnek, hanem világosan érthetőnek is kell lennie.


A bíróság elrendeli a biztosító számára, hogy nyilvánosságra hozza a tisztességtelen szerződési feltételeket.

Mint korábban említettük, az autósok átlagosan 36 százalékos megtakarítást érhetnek el, ha alternatív kötelező felelősség-biztosítást keresnek a meglévő biztosításuk helyett. Erre évente egy alkalommal, a biztosítási évfordulójuk előtt van lehetőségük, ami jelentős anyagi előnyöket hozhat számukra.

2021-ben az ügyészség egy biztosítótársaság ellen indított pert, mivel számos tisztességtelen általános szerződési feltételt (ÁFSZ) azonosítottak. Az elsőfokú bíróság a kereset jelentős részben a vádaknak helyt adott, de a másodfokú bíróság néhány konkrét kikötést nem talált tisztességtelennek. Ezt követően az ügyészség felülvizsgálati kérelmet nyújtott be. Végül a Kúria döntése megerősítette az elsőfokú bíróság ítéletét, kijelentve, hogy annak határozata helyes volt.

Ezért kifogásolható, hogy az ÁSZF alapján a biztosító jogosult az egyoldalú díjemelésre, hiszen az emelés mögötti indokokat nem kellően, és nem eléggé érthetően fogalmazták meg.

A bíróság tisztességtelennek nyilvánította a káresemények bejelentésére vonatkozó, haladéktalanul, de legkésőbb a felfedezést követő 2 munkanapon belüli határidőt, mivel véleménye szerint ez indokolatlanul rövid időtartamnak számít.

A biztosító által javasolt feltételt sem tartották megfelelőnek, miszerint a fizetési kötelezettség kezdőnapjaként a kárrendezéshez szükséges utolsó dokumentum beérkezése számítana. A fogyasztó számára ugyanis nem világos, hogy a benyújtott irat volt-e az utolsó, vagy esetleg a biztosító további dokumentumokat kérhet tőle. Ennek következtében a fogyasztó nem tudja megállapítani, hogy megkezdődött-e a fizetési határidő.

A biztosítási szerződésekből származó igények elévülési határidejének egy évre korlátozása tisztességtelennek lett minősítve, hiszen a Polgári Törvénykönyv szerint az általános elévülési idő öt év.

A bírósági döntés értelmében a biztosítónak közzé kell tennie egy nyilatkozatot, amelyben tájékoztatja a nyilvánosságot a feltételek tisztességtelenségéről - áll a Legfőbb Ügyészség hivatalos közleményében.

Az általános szerződési feltételek (ÁSZF) megismerése és elfogadása szinte mindig elengedhetetlen, amikor ügyfélként, fogyasztóként vagy vevőként igénybe vesszük egy termék vagy szolgáltatás nyújtását. A valóságban azonban, még ha lehetőségünk is nyílik rá, gyakran elkerüljük a szövegek alapos átolvasását, amelyek gyakran tömve vannak információkkal. Érdekes módon, az említett bírósági döntés valószínűleg nem jött volna létre, ha nem akadt volna egy olyan ügyfél, aki mégis átnézte ezeket a terjedelmes dokumentumokat, és jelezte, hogy amit tapasztalt, az tisztességtelennek tűnt számára.

Az EU életszerű példákkal mutatja be a Your Europe (Te Európád) oldalon, hogy mik is azok a tisztességtelen általános szerződési feltételek. Az egyikben például Sam bérletet váltott a helyi fitneszklubba. Amikor alaposabban áttanulmányozta a klubbal kötött tagsági szerződést, meglepve olvasta, hogy a klub nem vállal felelősséget a létesítmény és a sporteszközök használatából eredő károkért és sérülésekért.

Sam utána akart járni a kérdésnek, ezért az országos fogyasztóvédelmi szervezethez fordult, ahol azt a tájékoztatást kapta, hogy a kereskedő felelősségét kizáró szerződési feltétel jogszerűtlen. A panasza alapján az illetékes végrehajtó hatóság vizsgálatot indított az ügyben, amelynek eredményeként a bíróság megtiltotta, hogy a szóban forgó kereskedő az általa kötött szerződésekben alkalmazza a felelősség kizárására vonatkozó feltételt.

Ahogyan sokan fogalmaznak, minden vásárlás alkalmával egyfajta szerződéses viszonyt létesítünk. Gondoljunk csak bele: amikor bérletet váltunk a helyi edzőteremben, téli gumiabroncsokat rendelünk online a gépkocsinkhoz, jelzáloghitelt igénylünk egy új otthonra, vagy csupán feltöltjük a bevásárlókosarunkat a közeli boltban, mindezek során egyformán kötelezettségeket vállalunk.

Az Európai Unió jogszabályai szerint a kereskedők által használt általános szerződési feltételeknek méltányosnak és tisztességesnek kell lenniük. Ez igaz akkor is, ha ezeket "általános szerződési feltételek" néven külön dokumentumban rögzítik, és akkor is, ha részletes szerződés keretében határozzák meg, amelyet valójában alá kell írni. A szerződés nem oszthatja meg egyenlőtlenül a jogokat és kötelezettségeket a felek között, tehát a fogyasztók és az árucikkeket vagy szolgáltatásokat értékesítő kereskedők között egyaránt igazságos elosztásra van szükség.

A szerződési feltételeket világosan és érthetően kell megfogalmazni, hogy mindenki számára könnyen érthető legyen. Ha bármilyen kikötés félreérthető vagy kétértelmű, azt a fogyasztó előnyére kell értelmezni.

Ha egy szerződés tisztességtelen feltételeket tartalmaz, ezek nem jelentenek kötelezettséget a fogyasztókra nézve, a kereskedők pedig nem kérhetik számon a teljesítésüket a fogyasztókon.

Az uniós fogyasztóvédelmi normák betartása a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságainak felelőssége. A pontos hatóságok és a panaszokkal kapcsolatos elérhetőségek tekintetében részletes tájékoztatást nyújtunk itt.

Related posts