Fedezd fel a legújabb Volvo csodákat: kipróbáltuk a hibrid XC90-et és a teljesen elektromos EX90-et!
Magyarországra megérkezett a svéd autógyártó két lenyűgöző SUV-ja: a megújult hibrid Volvo XC90 és a vadonatúj, tisztán elektromos Volvo EX90. Mi is lehetőségünkhöz jutottunk, hogy teszteljük ezeket a lenyűgöző modelleket.
A Volvo magyarországi képviselete egy budapesti esemény keretein belül izgalmas módon leplezte le legújabb modelljeit. A rendezvény középpontjában a 5 méter körüli SUV-k szegmensében versenyző, frissített XC90 állt, valamint a még nagyobb, vadonatúj EX90, amely új szintre emeli az élményt és a teljesítményt.
Laikusként első blikkre nagyon hasonlónak találhatjuk a kínai Geely tulajdonát képező svéd márka két új modelljét, a hamisítatlan skandináv hangulatot leszámítva azonban az XC90 és az EX90 között sokkal több az eltérés, mint a hasonlóság. Jövünk a részletekkel!
A Volvo már 2014-ben bemutatta nagyméretű SUV-jának, az XC90 második generációját, amely azóta is a népszerűség csúcsán áll Magyarországon. Most, öt évvel később, a márka elérkezett a legújabb frissítéshez, és így a modell újabb ráncfelvarrása most debütál.
A kifutó modelltől a frontrész kapcsán különböztethető meg legkönnyebben a faceliftes kivitel. Teljesen új az egyedi kialakítású hűtőrács, melyekhez immár hozzáérnek a változatlanul Thor kalapácsa menetfényes okosfényszórók.
Megújultak a lökhárítók és a hátsó lámpa is, hátul azonban kevesebb változást fedezhetünk fel, mint elöl.
A függőlegesen álló érintőkijelző a korábbinál nagyobb, 9 helyett 11,2 colos felületen várja ujjaink érkezését, ezenkívül pedig a felhasználói felületet is továbbfejlesztették, az Android-alapú szoftver gyorsan kiismerhető.
A világ legbiztonságosabb autói között jegyzett XC90 rugózási komfortja a korábbiaknál jobb lett, a csúcsot az opcionális légrugózás jelenti, mely az aktív felfüggesztéssel együttműködve másodpercenként 500-szor ellenőrzi az autó, az út és a vezető állapotát.
A légrugó technológiának köszönhetően a karosszéria 2 centiméterrel könnyedén süllyeszthető, míg emelésre is van lehetőség, egészen 4 centiméterig. Az extra szigetelésekkel a zajkomfort jelentős javuláson ment keresztül, így az utazás sokkal kellemesebbé vált. Emellett a belsőtér világítása is gondosan finomhangolásra került, hogy a hangulatot még inkább fokozza. A Bowers & Wilkins 19 hangszórós hi-fi rendszere pedig 1410 W teljesítményt nyújt, garantálva a kiváló zenei élményt.
A dízelmotorral már nem rendelhető típust kizárólag 2 literes 4 hengeres benzines erőforrással és nyolcfokozatú automata váltóval szerelik.
A belépőszintet egy 14 lóerős, finoman hangolt villanymotorral kiegészített lágyhibrid turbós kivitel, a 250 lóerős és 360 Nm nyomatékú B5 AWD jelenti. Ez a 2080 kilogrammos SUV mindössze 7,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet. Mint minden új Volvo esetében, ennek a modellnek is 180 km/h-ra van korlátozva a maximális sebessége.
A T8-as plugin hibrid csúcsmodellben egy 310 lóerős turbós kompresszoros benzinmotor és egy 145 lóerős villanymotor található - az akkumulátor 14,7 kWh kapacitású, a WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 71 kilométer.
A 455 lóerős és 709 Nm-es produkcióra képes összkerékhajtású XC90 T8 5,4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.
Az új, frissített XC90 elérhető öt- és hétszemélyes kivitelben, és lenyűgöző 20-22 colos kerekeken gördül. A jármű súlya 2297 kilogramm, ami jól tükrözi masszív felépítését. A csomagtartó kapacitása a választott változattól függően 640-680 liter között változik, ráadásul akár 2,4 tonnát is vontathatunk vele, így tökéletes választás lehet a családi kirándulásokhoz vagy a nagyobb terhek szállításához.
Az EX90-ről 2022 novemberében hullott le a lepel, de az enyhén hányatott sorsú vadonatúj modell első példányai csak nemrégiben érkeztek meg a kereskedésekbe.
A tisztán elektromos EX90 lenyűgöző 5,04 méteres hosszával 8,4 centiméterrel meghaladja az XC90 méreteit. Azonban míg tengelytávjuk megegyezik, az EX90 szélessége és magassága kissé eltér az XC90-től, így még karakteresebb megjelenést kölcsönöz neki.
A testvérpár, amely a lokális zéró emissziót képviseli, lenyűgöző mechanikus animációval ellátott fényszórókat mutat be. Emellett a csökkentett hűtési igények miatt elhagyta a hagyományos hűtőrácsot, ezzel is modern megjelenést kölcsönözve magának.
A légellenállás-csökkentés jegyében a kilincsek ezúttal süllyesztettek, szemben az XC90 teljesen hagyományos ajtónyitó készségeivel. A kerekek 20-22 colosak, az adaptív légrugós felfüggesztés révén 20 milliméterrel süllyeszthető, illetve 40 milliméterrel emelhető a karosszéria.
Az Egyesült Államokban gyártott EX90 aerodinamikai mutatója 0,29, ami nem éppen a legkedvezőbb eredmény, és a jármű összkerék-kormányzásának hiánya miatt a fordulási sugara is meglehetősen nagy, pontosan 11,8 méter.
A szélvédő feletti púp a legújabb generációs vezetéstámogató rendszert jelzi, amely öt radar, nyolc kamera és tizenhat ultrahangos érzékelő kombinációjára épül. Ez a technológia képes 250 méteres távolságra "látni", és a Google HD térképeivel együttműködve elvileg a 3-as szintű önvezetést valósít meg. Érdekesség, hogy a keret nélküli külső tükrökben nem csupán egy-egy, hanem kettő-kettő kamera helyezkedik el, ezzel fokozva a rendszer hatékonyságát és megbízhatóságát.
A hagyományos köralakú kormány mögötti vékonyka digitális műszeregység 8 colos, ezenkívül szélvédőre vetítő HUD-ot és egy 14,5 colos képátlójú függőleges infotainment kijelzőt is kapunk.
A menetirányváltó a Mercedes hagyományait követve a kormány mögötti jobb oldalon, bajuszkapcsoló stílusban helyezkedik el, eltérően az XC90-től, ahol a középkonzolon található.
Az ablakemelő gombok kicsit VW-szerűen spórolos kialakításúak, illetve kár, hogy a világításkapcsolás kezelőszervei az érintőkijelzőn érhetők el.
A 14 hangszórós Bose hangrendszer lenyűgöző 940 W teljesítménnyel rendelkezik, míg a Bowers Wilkins rendszer, amely 25 hangszórót vonultat fel, 1,3 millió forintért 1610 W-os erejével kényezteti a fülünket. Érdemes kiemelni a hat darab USB-C portot, a 15 W-os vezeték nélküli mobiltöltőt, valamint az Android operációs rendszert, amely mellett természetesen a 5G technológia is helyet kapott.
Az első sorban valódi luxus várja az utasokat, hiszen a helykínálat páratlan. A második sor viszont már más élményeket kínál: itt a fejtér tágas, ám a lábtér inkább csak a megszokott kategóriába sorolható. Pozitívum viszont, hogy az egyes ülések tetszés szerint mozgathatók előre és hátra, ami kényelmet biztosít az utazás során. Az alapfelszereltség részeként 5 ülés áll rendelkezésre, de ha valaki még két extra hátsó ülést szeretne, az bizony 1 millió forintot jelent a költségek között.
A harmadik sorba való beszállás a második sor szélső üléseinek manuális előretolása után lehetséges; azonban itt leginkább csak kisgyermekek találhatnak maguknak kényelmes helyet. Hét aktív ülés mögött 310 literes csomagtér áll rendelkezésre, míg az egyébként 697 literes puttony akár 1915 literig is bővíthető. Az elöl elhelyezett frunk kapacitása pedig 46 liter.
Az alapmodell hátul elhelyezkedő villanymotorja 279 lóerőt és 490 Nm-t teljesít, ami a 2579 kilogrammos súlyával együtt 8,4 másodperc alatt repíti 0-ról 100 km/h-ra. Ez önmagában nem rossz teljesítmény, de 2025-re egy prémium kategóriás elektromos autótól már mindenképp gyorsabb reakcióidőt várnánk el.
A duplamotoros összkerekes változat 408 lóereje és 770 Nm-es nyomatéka már 5,9 másodperces 0-100-as szintidőt tesz lehetővé, még akkor is, ha a tömeg ezúttal már nem kevesebb, mint 2779 kilogramm
A teljes összkerék-hajtással rendelkező, 2787 kilogrammos csúcsmodell lenyűgöző teljesítménnyel bír, hiszen 517 lóerőt és 910 Nm nyomatékot produkál. Ennek köszönhetően akár 4,9 másodperc alatt is elérhetjük a 100 km/h sebességet álló helyzetből.
Jelenleg ez a Volvo kínálatában a legmegdöbbentőbben gyorsuló nagyméretű SUV, ám a vezetési élményét némileg befolyásolja, hogy közel 0,5 tonnával nehezebb, mint az XC90 T8, és ezzel 0,5 másodperccel gyengébb gyorsulást produkál.
Itt viszont nincs szó semmiféle váltóról vagy váltási késlekedésről, és a padlógázra adott válasz sem szenved el semmiféle rangon aluli, négyhengeres motorzajt.
A vontatási képességeket illetően az EX90 nem éri el az XC90 szintjét: míg az alapváltozat csupán 1,2 tonna súlyt képes vontatni, addig az összkerekes verzió maximálisan 2,2 tonnát képes maga után húzni.
A hőszivattyú alapfelszereltségként érkezik, míg a kínai CATL által biztosított akkumulátor 400 V feszültségen működik. A 624 kilométeres hatótávolságú hátsókerék-meghajtású (RWD) verzió akkumulátora 104 kWh kapacitással bír, míg az 615 kilométeres hatótávolságú összkerékhajtású (AWD) modell telepe 111 kWh kapacitású.
Az AC töltés terén a 11 kW-os teljesítmény a legmagasabb elérhető szint, 22 kW-os alternatíva nem áll rendelkezésre. Ezzel szemben a DC töltésnél a maximális teljesítmény 235-250 kW között mozog, ami lehetővé teszi, hogy ideális körülmények között mindössze 30 perc alatt töltsük fel az akkumulátort 10-80 százalékra.
A Magyarországon tavaly rekord értékesítési eredményeket produkált Volvo a legnagyobb SUV méretkategóriában nem terel mindenkit türelmetlenül és erőszakosan a villanyautózás irányába - jó dolog, hogy a teljesen elektromos EX90 mellett továbbra is elérhető marad a kínálatban a jó öreg XC90 hibrid technikájú modernizált kivitele.
Bár az XC90 már nem mai darab, a legújabb frissítések még mindig képesek életben tartani ezt a nagycsaládosok számára ideális belsőégésű motoros Volvót. A lágyhibrid B5 modell ára 29,1 millió forinttól kezdődik, míg a zöld rendszám előnyeit már nem élvező, ámde erősebb T8-as plug-in hibrid alapára 34,7 millió forintra rúg.
Az új EX90, amely a modern és puritán dizájn jegyében készült, 32,8 millió forintos áron érhető el hátsókerék-hajtással. Az arany középutas összkerekes változat ára 38,1 millió forinttól kezdődik, míg a csúcsmodellért minimum 40,1 millió forintot kell a pénztárnál hagynunk.
A Volvo ambíciója szerint 2030-ra az értékesítéseik 90-100 százaléka plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtásláncú autókból fog állni. Ez azt jelenti, hogy bár a jövőben a hangsúly a fenntartható megoldásokon lesz, várhatóan még 6 év múlva is elérhetők lesznek lágyhibrid modellek a kínálatban.
A Volvo előrejelzése szerint a konnektoros modellek házon belüli részesedése idén 50-60 százalékra emelkedhet. A közeljövőben bemutatkozik az EX60-as villany SUV, amely az eggyel kisebb méretkategóriában versenyez, míg a nemrégiben eltűnt S90-es szedán tisztán elektromos utódja, az ES90, szintén a kínálat részévé válik.